Хмелівська сільська рада

Сумська область, Роменський район

ТРЕТИНА УЧНІВ В УМОВАХ ВІЙНИ НЕ МАЛИ ПОСТІЙНОГО ДОСТУПУ ДО НАВЧАННЯ – РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Дата: 20.04.2023 14:36
Кількість переглядів: 107

30% учнів/учениць не мали постійного доступу до освітнього процесу в умовах війни, причому на Півдні України ця цифра сягала 40%. Такими є результати дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році, проведеного Державною службою якості освіти України за підтримки проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe)

«Розвиток освіти прогнозується на десятиліття наперед. І особливо зараз, в умовах повномасштабної війни, наша країна має чітко розуміти, яким буде світ, аби відповідно реагувати і розробляти освітні стратегії на глобальному й локальному рівнях. Втім, є ще один, чи не найкритичніший, виклик, – це людський ресурс… Щоб ефективно працювати з усіма викликами, які постали перед освітою, необхідно отримувати вичерпні та об’єктивні аналітичні дані», – зауважив Оксен ЛІСОВИЙ, Міністр освіти і науки України, у вступному слові під час презентації дослідження.

«Пандемія, а тепер війна спричинили зміни в організації освітнього процесу. Дистанційне навчання, повітряні тривоги, відключення електроенергії, відсутність зв’язку — все це, безумовно, вплинуло на загальну середню освіту. Сьогодні ми бачимо, що війна призвела до втрат у результатах навчання учнів і, відповідно, – у якості освіти. Це дослідження нам допомогло виявити чинники цих втрат і виробити рекомендації щодо плану дій з боку держави, громади та безпосередньо школи, аби подолати ці втрати», – зазначив Голова Державної служби якості освіти Руслан ГУРАК.

Обмежений доступ до освітнього процесу

З огляду на постійну загрозу безпеці учасників освітнього процесу в першому півріччі 2022/2023 навчального року не вдалося відновити очне навчання у повному обсязі: 15% закладів освіти працювали очно, 33% – дистанційно, 51% – змішано. На Сході та Півдні України переважало дистанційне навчання.

При цьому третина дітей в умовах війни не мали повноцінного доступу до освітнього процесу. Ситуація з доступом до освіти в містах краща, ніж у селах. Але з числа дітей із малозабезпечених сімей у містах 32% та майже половина (46%) у селах не мали доступу до освітнього процесу. Серед внутрішньо переміщених доступ до навчання мали 86% дітей у містах та 80% у селах.

Недостатня гнучкість в організації освітнього процесу

Ключовими викликами в умовах війни вчителі назвали:

-        нестабільні умови навчання;

-        обмеженість способів організації навчально-пізнавальної діяльності;

-        зниження мотивації та нестабільний психоемоційний стан учнів/учениць та вчителів.

Втім, і самі педагоги й керівництво шкіл не завжди проявляли гнучкість та адаптивність, плануючи освітній процес:

-        третина директорів у містах та половина у селах не змінювали розкладу занять при змінах режимів навчання;

-        40% педагогів у містах та 44% у селах не вносили змін до календарно-тематичного планування при переході від дистанційного до очного режиму навчання і навпаки.

Втрати у навчальному часі

Директори шкіл не зафіксували втрати у навчальному часі. За результатами дослідження, не менше 92% шкіл постійно здійснювали освітній процес (в синхронному та/або асинхронному режимах), а учні/учениці могли долучатися до нього. Однак лише 40% батьків зазначили, що їхні діти постійно вчилися. Причому на Заході України цей відсоток найнижчий: про те, що їхні діти постійно вчилися, вказало 32% батьків учнів/учениць початкової школи, тоді як на Сході – 50%.

 

Зміни у контингенті учнів та вчителів

Найбільші переміщення учнів відбулися на Сході та Півдні країни. Зі Сходу в інші населені пункти України переїхали 27% учнів/учениць початкової школи та 23% базової і старшої. За кордон виїхали 16% та 14% здобувачів освіти відповідно. З Півдня в інші населені пункти України перемістилися 16% учнів/учениць початкової школи та 14% базової і старшої, за кордон – 17% та 14% відповідно.

Серед учителів лише у 45% шкіл не було змін у педагогічному складі закладу. Найбільше – на Півночі, де лише 30% керівників вказали, що змін у педагогічному складі не було. Серед причин – звільнення за власним бажанням (40%), призов на військову службу (21%), неоплачувана відпустка (14%) та призупинення трудового договору (9%).

Втрати у матеріально-технічному забезпеченні

Лише половина учнів мали комп’ютер/ноутбук/планшет, 74% учнів використовували для навчання смартфони. Учні/учениці початкової школи меншою мірою забезпечені технікою для навчання: про наявність у дітей смартфона зазначили 48% батьків, комп’ютера/ноутбука/планшета – 39%.

40% батьків учнів/учениць початкової школи та 23% батьків учнів/учениць базової та старшої школи зазначили, що дитина має один гаджет, який ділить з іншими членами сім’ї.

Серед педагогів, попри війну, кількість учителів, які забезпечені робочим комп’ютером, зросла порівняно з 2021/2022 навчальним роком. У селах робочі комп’ютери мають 71% вчителів, а в містах 76%. Втім досі 25% педагогів не забезпечені робочим комп’ютером, а 20 % – доступом до інтернету в школі. За словами вчителів, ця потреба компенсується наявністю особистого комп’ютера (мають не менше 90% педагогів) та можливістю працювати віддалено (вдома забезпечені інтернетом не менше 91% вчителів).

Зміни у психологічному стані учасників освітнього процесу

За останній рік в умовах війни психологічний стан учнів погіршився. Майже вдвічі, порівняно з початком лютого 2022 року, збільшилася кількість дітей, які почуваються тривожно, напружено, у півтора рази більше дітей вказували на відчуття втоми.

На 20% зменшилася кількість дітей, які почуваються в безпеці, спокійно, енергійно та щасливими.

Зміни в результатах навчання

Зміна форми навчання, перехід на дистанційне та змішане навчання, нестабільні умови організації освітнього процесу (повітряні тривоги, відключення електроенергії, перебої з інтернетом) вплинули на результати навчання учнів/учениць.

За спостереженнями вчителів початкових класів, погіршилися результати навчання дітей з української мови, іноземної мови, математики, літературного читання. При цьому у селах про погіршення результатів навчання учнів зазначає більше вчителів, ніж у містах. Про зниження успішності учнів з української мови у селах вказують 57% педагогів, у містах – 44%, з іноземної мови – 52% та 47% відповідно, з математики – 45% та 40%, з інформатики – 37% та 25%.

Методом онлайн-анкетування охоплено вибірку зі 150 шкіл з усіх областей України. У дослідженні взяли участь 150 директорів шкіл, 6532 вчителів, 10 899 батьків учнів початкової, базової та старшої школи та 4324 учнів (переважно десятикласники).

Матеріали дослідження доступні за покликанням:

https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf

 

За матеріалами Управління Державної служби якості освіти у Сумській області

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Результати опитування

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь